Adresse:

kr.2500,-

´Clematis´

kr.2000,-

Adresser Generalterminplan Seriene Klubbservice Utdanning Års- og Styremøter Statistikk Linker Arkiv Utvikling Anlegg

Hovedsponsorer

utstyrssiden

JENTEKVELD PÅ GRESSBANEN
Det gror på jentesiden i Ready, en av to klubber i Norge som hadde damebandy allerede midt på 30-tallet. Les her: ditt.oslo.no

NORGE U19 SLO HAMAR I VIKINGSKIPET

Mandag 27.oktober gjennomførte U19-kandidatene fysiske re-tester på Toppdrettssenteret i Oslo. Disse skal evalueres opp mot de samme testene avlagt 29. mars. Tirsdag skulle Norge U19 ha møtt Ullern på Bergbanen, men grunnet de vanskelig vær- og isforholdene spilte U19-kandidatene istedet mot Hamar i Vikingskipet. Stillingen var 2-2 til pause, men Norge U19 trakk til slutt det lengste strået og vant 5-4.
Norge U19 sine målscorere: 1-0 David Reinsfelt (Vänersborg), 2-2 Fritiof Hagberg (Sandviken), 3-3 Simen Nordahl Olsen (Drammen), 4-3 Aleksander Christensson (Ullern) og 5-4 Bendik Sørensen (Mjøndalen).
U19 har mange bandygymnasiaster i Sverige i stallen. Således passet det bra med samlinger i den svenske høstferien. Foruten testsamlingene i mars og oktober, samt treningskampen mot Hamar 28.10, var U19 på treningsleir i Vänersborg siste helgen i august.
Du kan lese mer om den her: Vänersborgsamlingen
Forbundskaptein U19 er velkjente Thore H. Steinrem som tidligere har vært forbundskaptein for A-landslaget, U19 og U17. Lagleder er Haugers Bandyklubb sin leder og KOSA OPEN-medspiller Per Hagberg. Materiellansvarlig er Atle Braaten fra Frigg som også er hovedmaterialforvalter i forbundet.
Sesongen hovedmål er European Tournament/Nordisk Mesterskap i Vetlanda i uke 4-2015.

"SUPERFINALEN 2014"- FLYTT TIL SØNDAG 2.11. GRUNNET IS- OG VÆRFORHOLDENE

Bandyavdelingen i Stabæk IF har på andre året tatt initiativet til "Superfinalen 2013". Årets Norgesmester Stabæk IF møter NM-finalist Ready til dyst på Stabekkbanen søndag 2.november kl. 1800.
Fjorårets "superfinale" mellom NM-vinner Ullevål og sølvvinner og seriemester Stabæk endte 8-3 i favør av Bærumslaget.
200 forventningsfulle og bandysugne tilskuere var til stede.

Benytt anledningen til å se norsk toppbandy før seriestarten søndag den 9.november!

NB! Grunnet flytting av kampen må trenerseminaret utsettes til annen anledning!
IGOR PRAKHT NY FORBUNDSKAPTEIN

Russiske Igor Prakht (49) er engasjert som ny forbundskaptein for A-landslaget herrer i bandy. I første omgang til og med VM i Chabarovsk i Russland i april 2015.
Igor Prakht er født og oppvokst i Uljanovsk og spilte allerede som 18-åring for moderklubben i den sovjetiske toppserien. Han tok VM-sølv for Sovjet U17 i Vänersborg i 1981, hvor han ble lagets mestscorende. VM-sølv for Sovjet også i U19 VM i 1984.
Under den to-årige militæretjenesten spilte Igor Prakht for SKA Chabarovsk (idag Neftyanik), hvor laget kom på 3.plass i toppserien.
I 1986 ble Prakht hentet inn til storlaget Dynamo Moskva. Her spilte han sammen med superstjerner som Plavunov, Tsyganov, Efremov, m.fl. En kort periode også for 1.divisjons-laget Fili fra Moskva.
Igor Prakht kom som spiller til Ready og Norge i 1992. Han ble ansatt som driftsansvarlig for Snarøya Sportsklubb i 2008. En stilling han fortsatt innehar i tillegg til et sportslig engasjement på bandysiden i klubben.
Igor Prakht ble engasjert som forbundskaptein for Norge U17 sesongen 2008/09, hvor VM i Kirov var det store målet. Sesongen 2009/10 overtok han Norge U19 som deltok i VM i hans hjemby Uljanovsk. 2010/11 ledet han Norge U19 under Nordisk Mesterskap i Bjørneborg i Finland.
SESONGSTART MED DEN 23. KOSA OPEN
Siste: Regnværet ødela for 1.-3.div. Kosa Open i helgen - kun fredag ble det spilt. I lilleguttklassen ble det spilt kamper.: budstikka.no

Kosa Open, Stabæk IF og Hauger Bandyklubb arrangerer for 23. gang døgnet-rundt-turnering i bandy på Hauger kunstisbane og Stabekkbanen i Bærum.

For bandyfolket markerer Kosa Open starten på sesongen som avluttes med NM-finaleuka i mars. Tre svært ovale helger på rad skal kampen om det "rød-lilla nøstet" utkjempes på to isparketter. Grunnet den store oppslutningen må deler av turneringen også i år spilles på Stabekkbanen og Hauger. Drøyt 30 dommere skal i aksjon alle disse kampdagene. Ca 100 frivillige, som representerer mer enn 1700 dugnadstimer, sørger for at alt glir knirkefritt på Hauger og Stabekk kunstisbaner.

Turneringen ble første gang arrangert høsten 1992 med 86 lag som spilte 226 kamper. I år deltar 111 lag som spiller 209 kamper. 75% av spillerne er barn/ungdommer mellom 10-15 år.
Mer enn 1500 spillere og lagledere er innom Kosa Open. I tillegg så følger foreldre og tilskuere. Dette betyr at Kosa Open er et av de største vinteridrettsarrangementene i Akershus og dessuten regnet som Bærums nasjonalsport på vinteren, - i følge tidligere ordfører Odd Reinsfeldt.

Du finner puljeoppsettet og resultater her: Kosa Open

Foto: Tom Hanssen
DANMARK SØKER SPILLERE
Det Internasjonale Bandyforbundet (FIB) bekrefter at Danmark ønsker å delta i B/C-VM i Chabarovsk i januar 2015. Foruten dansker som har spilt ishockey, finnes bandyspillere i svensk seriespill med dansk statsborgerskap og pass, men hva med Norge?
Kjenner du noen som har ambisjoner om å konkurrere seg inn på det danske landslaget til VM?
I så fall ta kontakt med forbundskontoret,- så skal informasjonen formidles videre til Ole Gyldenløve som har tatt initiativet til å danne det danske bandyforbundet.

SANKSJONSUTMÅLING 2014/15

Bandyseksjonen kunngjør med dette hovedretningslinjene for sanksjonsutmåling etter rødt kort/matchstraff.
Utvisningsårsak:
A. Angripe en motspiller med overlegg på en brutal måte (slå med knyttet neve, slå med kølle, sparke etc).
Minimum 3 kamper
B. Angripe en motspiller i affekt.
Min 2 kamper
C. Utskjelling av dommer, funksjonær, leder, etc med overlegg.
Minimum 2 kamper
D. Utskjelling av dommer, funksjonær, leder, etc i affekt.
Minimum 1 kamp

Bandyseksjonen gjør oppmerksom på Sanksjonsreglementet § 6-4 d:
" I tilfelle gjentakelse bør sanksjonen skjerpes".
AVRUNDET SKØYTEJERN - MÅLVAKTENS SIKKERHET

Forbundet innskjerper nok en gang sikkerheten mht skøytejernets utforming. Dommerkomiteen og våre forbundsdommere har tatt tak i dette flere ganger og varsler nå kontroller. En konsekvens er 5 min. utvisning for ureglementert utstyr.
Det er også viktig at yngre klubbdommere gjøres oppmerksom på krav til utforming. Klubbene har et spesielt ansvar for at skøytejernet blir sjekket på trening og spesielt i kamper hvor yngre, ikke faglærte dommere er i aksjon.
Bildet: Avrundingen skal minimum tilsvare radius og sirkelen på et kronestykke.

Spillereglementet: Regel 2 - Utstyret, pkt. 2.3 skøytene:
Samtlige spillere og dommere på isen må ha skøyter. Disse må ikke ha skarpe spisser eller lignende som kan være farlig for andre. Skøytejernets tykkelse skal være minimum 2.7mm og avrundingen på kantene skal være minimum 10mm i radius (20mm diameter som tilsvarer buen på et kronestykke).

Målvaktens sikkerhet:
Vi ber dommere i 7-er turneringer, spesielt på siste- og nestsiste års lillegutt (02, 03) å innskjerpe sikkerheten for målvakten i kampsituasjoner. Situasjoner kan oppstå spesielt på trange baner.
FORBUNDET MINNER OM ANSIKTSBESKYTTELSE
Bandyseksjonen fikk på årsmøtet den 14.juni 2014 fullmakt til å tilpasse det norske regelverket for ansiktsbeskyttelse til FIBs justerte regelverk. Dette betyr at følgende er gjeldene fra sesongen 2014/15:
Hel, godkjent ansiktsmaske/gitter skal benyttes av samtlige barne- og ungdomsspillere til og med junioralderen 20 år (f.1995 el. senere), + målvakter alle aldre.
For eldre utespillere er det tillatt å benytte hel, godkjent ansiktsmaske/gitter.
Spillere født 1991-1994 kan alternativt benytte godkjent halvgitter/halvvisir kombinert med CE-godkjent tannbeskytter (innlegg av boksetypen).
NB! Gammel type munnbeskytter/"hakebeskytter" er ikke lengre godkjent som tannbeskytter.
Spillere født 1990 og tidligere kan velge å spille uten helgitter/halvgitter/halvvisir, men må ha CE-godkjent tannbeskytter (innlegg av boksetypen).
NB! Gammel type munnbeskytter/"hakebeskytter" er ikke godkjent som tannbeskytter, men ikke ulovlig å benytte som tilleggsbeskyttelse til CE-godkjent tannbeskytter.

Spillertrøye og strømper
Elitelagene: Forbundet minner også om at strømper skal ha samme farge som på spillertrøyen.
HØSTENS DOMMERKURS
Se under: "Utdanning"
VIDEO FRA VM IRKUTSK 2014
Her får du litt "feeling" på hva VM i bandy i Russland dreier seg om: youtube.com

Alt om VM herrer i Irkutsk finner du på hjemmesiden til FIB: worldbandy.com
Du kan også klikke deg inn på logoen i høyre kolonne.
RESULTATER, STATISTIKK OG BILDER FRA VM U19
Resultater, tabell, onlinerapporteringen, statistikk, bilder, organisasjon m.m. fra VM U19 i Oslo finner du her: VM U19 bandy
Du kan også klikke deg inn på logoen i høyre kolonne.

RESULTATER, STATISTIKK OG BILDER FRA NM/ET U17
Resultater, tabell, onlinerapporteringen, statistikk, bilder, organisasjon m.m. fra NM/ET U17 i Drammen finner du her: NM/ET U17 bandy
Du kan også klikke deg inn på logoen over på denne siden.

SEKSJONSSTYREMØTENE

Du finner stoff fra styremøtene ved å klikke deg inn øverst på denne siden under:
Års- og styremøter

Styremøter sesongen 2014/15: 1.september, 20.oktober, 24.november, 12.januar, 23.februar, 23.mars, 27.april og 11.mai.
Årsmøtet i Bandyseksjonen avholdes på Ullevaal Stadion torsdag 11. juni 2015.
Det tas forbehold om endringer på møtedatoer.

Bandyseksjonens styre og forbundets administrasjon mottar gjerne henvendelser om saker. Bruk e-post til: toraudun.sorensen@nif.idrett.no