Adresse:

kr.2500,-

´Clematis´

kr.2000,-

Adresser Generalterminplan Seriene Klubbservice Utdanning Års- og Styremøter Statistikk Linker Arkiv Utvikling Anlegg

Hovedsponsorer

utstyrssiden

IGOR PRAKHT NY FORBUNDSKAPTEIN

Russiske Igor Prakht (49) er engasjert som ny forbundskaptein for A-landslaget herrer i bandy. I første omgang til og med VM i Chabarovsk i Russland i april 2015.
Igor Prakht er født og oppvokst i Uljanovsk og spilte allerede som 18-åring for moderklubben i den sovjetiske toppserien. Han tok VM-sølv for Sovjet U17 i Vänersborg i 1981, hvor han ble lagets mestscorende. VM-sølv for Sovjet også i U19 VM i 1984.
Under den to-årige militæretjenesten spilte Igor Prakht for SKA Chabarovsk (idag Neftyanik), hvor laget kom på 3.plass i toppserien.
I 1986 ble Prakht hentet inn til storlaget Dynamo Moskva. Her spilte han sammen med superstjerner som Plavunov, Tsyganov, Efremov, m.fl. En kort periode også for 1.divisjons-laget Fili fra Moskva.
Igor Prakht kom som spiller til Ready og Norge i 1992. Han ble ansatt som driftsansvarlig for Snarøya Sportsklubb i 2008. En stilling han fortsatt innehar i tillegg til et sportslig engasjement på bandysiden i klubben.
Igor Prakht ble engasjert som forbundskaptein for Norge U17 sesongen 2008/09, hvor VM i Kirov var det store målet. Sesongen 2009/10 overtok han Norge U19 som deltok i VM i hans hjemby Uljanovsk. 2010/11 ledet han Norge U19 under Nordisk Mesterskap i Bjørneborg i Finland.
KOSA MINI WORLD CUP - TRE NORSKE LAG
Mini World Cup arrangeres i år for 29. gang på rad i Bollnäs i Helsingland i Sverige. Den internasjonale eliteturneringen 24.-26.oktober har status som FIB-arrangement og regnes som et "VM" for klubblag bestående av 15-åringer. Altså første års guttespillere født 1999 eller senere. Det er de høyest rangerte lagene fra vertslandet Sverige og de gjestende lagene fra Finland, Norge og Russland som deltar. Bandy-Norge blir representert med fjorårets Norgesmester smågutt Mjøndalen fra Nedre Eiker, NM-finalist Ullevål fra Oslo og Stabæk fra Bærum. Normalt har Norge en kvote på to lag, men også i år fikk bronselaget til Stabæk en mulighet. Et lag som trenes av tidligere A-landslagsspiller, A-landslagskaptein og A-landslagstrener Nikolay Hauger.
Slik gikk det i fjorårets Mini World Cup: Arkiv oktober 2013

Du kan følge Mini World Cup her: KOSAMWC
Gruppeinndeling her: Gruppeinndeling
Standings her: Standings

De norske lagene har tidvis gjort brukbare resultater. Øvrevoll/Hosle med trener Petter Mortvedt nådde i sin tid semifinalen, men høyest rangert står Solberg. Under den velkjente bandyprofilen Dag Kåre Lunden sin ledelse, erobret "gutta fra ælva" bronse i Mini World Cup i 2005. Emil Gulbrandsen kom i tillegg på "All star team" som sidehalf. En spiller som deltok i VM U23 i Moskva ifjor og debuterte på A-landslaget under VM i Almaty i Kazakhstan i 2012.
Turneringshistorikk her: Turneringshistorikk

Favoritt i år som ifjor er russiske SDS Coal Kemerovo. Nærmest et "profesjonelt" gymnasiastlag.
VERDENSBANDYEN FÅTT EN NY ARTIST
For de som følger norsk bandy tett er ikke Charlotte Selbekk (17) et ukjent navn lengre. Heller ikke i svensk og internasjonal damebandy. Kun i norsk presse.
Bandytalentet gjorde seg bemerket som noe utover det vanlige allerede i barneskoleturneringen, hvor hun spilte for Haslum skole. Kanskje det største unge bandytalentet i Norge siden 10 år gamle Pål Hanssen ble "oppdaget" av daværende utdanningskonsulent i forbundet, Boye Skistad, på en knøtte-turnering i Mjøndalen.
Charlotte er også et stort fotballtalent, men når hun flyttet fra Bærum til bandygymnasiet i Vänersborg i fjor ble hun et offer for de strenge UEFA-reglene og fikk ikke lov å spille fotball for en "utenlandsk klubb".
Som dere alle vet gjorde hun furore i fjorårets World Cup for U17-jenter i Nässjö som toppscorer. I årets World Cup for damer i Edsbyn ble hun også toppscorer og snudde verdenscup-finalen for Kareby IS mot russiske Record Irkutsk med ekte hat-trick etter at svenskene lå under 0-3. Resten er historie!
Les hva svenskene og Arne Hole skriver her: fvn.no
SESONGSTART MED DEN 23. KOSA OPEN
Siste: Regnværet kan ødelegge for Kosa i helgen - torsdag avlyst: budstikka.no

Kosa Open, Stabæk IF og Hauger Bandyklubb arrangerer for 23. gang døgnet-rundt-turnering i bandy på Hauger kunstisbane og Stabekkbanen i Bærum.

For bandyfolket markerer Kosa Open starten på sesongen som avluttes med NM-finaleuka i mars. Tre svært ovale helger på rad skal kampen om det "rød-lilla nøstet" utkjempes på to isparketter. Grunnet den store oppslutningen må deler av turneringen også i år spilles på Stabekkbanen og Hauger. Drøyt 30 dommere skal i aksjon alle disse kampdagene. Ca 100 frivillige, som representerer mer enn 1700 dugnadstimer, sørger for at alt glir knirkefritt på Hauger og Stabekk kunstisbaner.

Turneringen ble første gang arrangert høsten 1992 med 86 lag som spilte 226 kamper. I år deltar 111 lag som spiller 209 kamper. 75% av spillerne er barn/ungdommer mellom 10-15 år.
Mer enn 1500 spillere og lagledere er innom Kosa Open. I tillegg så følger foreldre og tilskuere. Dette betyr at Kosa Open er et av de største vinteridrettsarrangementene i Akershus og dessuten regnet som Bærums nasjonalsport på vinteren, - i følge tidligere ordfører Odd Reinsfeldt.

Du finner puljeoppsettet og resultater her: Kosa Open

Foto: Tom Hanssen

SARPSBORG SATSER UNGT
Bandylegenden Christer Lystad har lagt opp og flere svensker er reist tilbake til hjemlandet. Sarpsborg satser derfor på unggutta og har tre 98-spillere (siste års gutt) i A-stallen. Lodve Thorsen, Andreas Adler Olsen og Ola Bråthe reiste ifjor 60 mil i uka gjennom hele bandysesongen for å spille på guttelaget til Ullevål.
I år spiller de både på samarbeidslaget Ullevål/Sarpsborg, som kun består av 98-guttespillere, og får i tillegg teste nivået med A-laget. Alle tre er kandidater til U17-troppen som spiller VM i Sarpsborg i uke 4-2015:
Foruten den erfarne målscoreren Max Pherson med 24 mål på samvittigheten forrige sesong, består A-stallen av målvakten Kenneth Larsen og backen Sigurd Strømnes som begge deltok i både A- og U23 VM sist sesong. Videre nevnes Emil Øby Olsen, Petter Nicolaisen og Henrik Nordli som også spilte på Norge U23 under VM i Moskva. Spillende trener er rutinerte Anton Olsson.
Les fra Sarpsborg Arbeiderblad her: sa.no

CHRISTER LYSTAD TRUKKET SEG SOM FORBUNDSKAPTEIN
Christer Lystad har nylig trukket seg som forbundskaptein for A-landslaget bandy. Bakgrunnen er at han har vært gjennom en operasjon og ønsker å prioritere familie og jobb i tiden som kommer.
Bandyseksjonen har vært meget fornøyd med Christer i den korte tiden han har vært forbundskaptein og selvfølgelig i alle årene som en topp internasjonal spiller. Derfor ønsker vi å knytte til oss Christer igjen i en eller annen rolle når tiden er inne og han selv føler for det.
Mer om Christer her: sa.no
Mer om Christer her: møre si nettutgave
Christer Lystads karriere her: Arkiv mai 2014
DANMARK SØKER SPILLERE
Det Internasjonale Bandyforbundet (FIB) bekrefter at Danmark ønsker å delta i B/C-VM i Chabarovsk i januar 2015. Foruten dansker som har spilt ishockey, finnes bandyspillere i svensk seriespill med dansk statsborgerskap og pass, men hva med Norge?
Kjenner du noen som har ambisjoner om å konkurrere seg inn på det danske landslaget til VM?
I så fall ta kontakt med forbundskontoret,- så skal informasjonen formidles videre til Ole Gyldenløve som har tatt initiativet til å danne det danske bandyforbundet.

LITT OM DAMEBANDY, EM OG DANMARK
Visste du at Dansk Bandy Union ble dannet allerede i 1909, men forsvant på 30-tallet?
Visste du at Norge spilte damelandskamp i rinkbandy mot Sverige i København i januar 1985? PR-besøket resulterte bl.a i 3 minutters innslag på dansk sportsrevy.
Visste du at Norge spilte damelandskamp mot Danmark i rinkbandy i Rungstedhallen utenfor København i rom-Julen 1986?
Tanken var at Danmark skulle delta i EM i Oslo 27.-29.mars 1987. Danmark stilte allikevel ikke, men EM ble spilt i Lørenhallen mellom Finland, Sverige, Nederland og Norge. Attache for Nederland var NBFs styremedlem Peter N. Myhre som senere ble ordfører i Oslo.
Russland kom først med i internasjonal sammenheng på damesiden under EM i Örebro i 1989.
Neste Europamesterskap for damer i rinkbandy ble arrangert i Tomsk i den asiatiske delen av Sovjet i november 1991,- rett før oppløsningen av Sovjetunionen.
Under det første VM i rinkbandy i Nijmegen i 1994 deltok også Kazakhstan på damesiden etter først å ha spilt landskamper mot Norge i Oslo. Neste VM ble arrangert i Östersund i Sverige. Siste rink-VM for damer ble spilt i den flotte Triavium skøytehall i Nijmegen, Holland i 1998. Norge ble sist etter tap for Kazakhstan på straffer.
Både i i 1994 og i 1998 ble det i Nijmegen samtidig arrangert VM i rinkbandy for herrer, kanskje verdens hurtigste lagidrett?
DANMARK OG BANDY
Ole Gyldenløve, 29 år, har bildat det danska bandyförbundet och har siktet inställt på att delta i B-VM i Chabarovsk i januari 2015.
Les mer her: SvenskaBandyForbundet
FORBUNDET MINNER OM ANSIKTSBESKYTTELSE
Bandyseksjonen fikk på årsmøtet den 14.juni 2014 fullmakt til å tilpasse det norske regelverket for ansiktsbeskyttelse til FIBs justerte regelverk. Dette betyr at følgende er gjeldene fra sesongen 2014/15:
Hel, godkjent ansiktsmaske/gitter skal benyttes av samtlige barne- og ungdomsspillere til og med junioralderen 20 år (f.1995 el. senere), + målvakter alle aldre.
For eldre utespillere er det tillatt å benytte hel, godkjent ansiktsmaske/gitter.
Spillere født 1991-1994 kan alternativt benytte godkjent halvgitter/halvvisir kombinert med CE-godkjent tannbeskytter (innlegg av boksetypen).
NB! Gammel type munnbeskytter/"hakebeskytter" er ikke lengre godkjent som tannbeskytter.
Spillere født 1990 og tidligere kan velge å spille uten helgitter/halvgitter/halvvisir, men må ha CE-godkjent tannbeskytter (innlegg av boksetypen).
NB! Gammel type munnbeskytter/"hakebeskytter" er ikke godkjent som tannbeskytter, men ikke ulovlig å benytte som tilleggsbeskyttelse til CE-godkjent tannbeskytter.

Spillertrøye og strømper
Elitelagene: Forbundet minner også om at strømper skal ha samme farge som på spillertrøyen.
HØSTENS DOMMERKURS
Se under: "Utdanning"
VIDEO FRA VM IRKUTSK 2014
Her får du litt "feeling" på hva VM i bandy i Russland dreier seg om: youtube.com

Alt om VM herrer i Irkutsk finner du på hjemmesiden til FIB: worldbandy.com
Du kan også klikke deg inn på logoen i høyre kolonne.
RESULTATER, STATISTIKK OG BILDER FRA VM U19
Resultater, tabell, onlinerapporteringen, statistikk, bilder, organisasjon m.m. fra VM U19 i Oslo finner du her: VM U19 bandy
Du kan også klikke deg inn på logoen i høyre kolonne.

RESULTATER, STATISTIKK OG BILDER FRA NM/ET U17
Resultater, tabell, onlinerapporteringen, statistikk, bilder, organisasjon m.m. fra NM/ET U17 i Drammen finner du her: NM/ET U17 bandy
Du kan også klikke deg inn på logoen over på denne siden.

SEKSJONSSTYREMØTENE

Du finner stoff fra styremøtene ved å klikke deg inn øverst på denne siden under:
Års- og styremøter

Styremøter sesongen 2014/15: 1.september, 20.oktober, 24.november, 12.januar, 23.februar, 23.mars, 27.april og 11.mai.
Årsmøtet i Bandyseksjonen avholdes på Ullevaal Stadion torsdag 11. juni 2015.
Det tas forbehold om endringer på møtedatoer.

Bandyseksjonens styre og forbundets administrasjon mottar gjerne henvendelser om saker. Bruk e-post til: toraudun.sorensen@nif.idrett.no