Adresse:

kr.2500,-

´Clematis´

kr.2000,-

Adresser Generalterminplan Seriene Klubbservice Utdanning Års- og Styremøter Statistikk Linker Arkiv Utvikling Anlegg

Hovedsponsorer

utstyrssiden

BANDYSEKSJONENS ÅRSMØTE - 11. JUNI 2015
Bandyseksjonens årsmøte avholdes på Ullevål stadion torsdag 11.juni.

Innkallingen finner du her: Innkalling til seksjonsårsmøte i bandy

Frist forslag som ønskes behandlet er 30.april 2015.

READY - KÅRET TIL ÅRETS IDRETTSLAG
Les mer om hvorfor regjerende Norgesmester Ready ble kåret til "Årets idrettslag" i Oslo her: osloby.no
Du finner mer om Ready på våre NM-finale sider her: bandyforbundet.no
LITT FRA MEDIA OM VM I KHABAROVSK
Gullet glapp for Sverige: dagbladet.no
Bandygullet glapp: klassekampen.no
Svensk bandykollaps i VM-finalen: vg.no
Svenskene klare for VM-finalen: klassekampen.no
Bare fire spillere bedre: budstikka.no
Solid norsk 5.plass: klassekampen.no
Tre Solberg-mål i kampen: dt.no
Stortap mot Finland i kvart´n: budstikka.no
Norge røk ut: dt.no

VM-hjemmeside her: Hjemmeside VM herrer 2015

INTERNASJONALE BANDYFORBUNDET 60 ÅR

De nordiske landene (Finland, Norge, Sverige, Danmark) hadde helt siden forrige århundreskifte begynt å utvikle sin egen bandykultur, eller hockey som man kalte sporten frem til 1929. En bandykultur og et regelverk naturlig nok sterkt påvirket av fotballen. "Russian hockey" levde godt, men stod stort sett utenfor det nordiske felleskapet under den kommunistiske Lenin- og Stalin-perioden. Et unntak var den første internasjonale vinter-Spartakiaden arrangert i Oslo i 1928, hvor norske bandylag fra Arbeidernes Idrettsforbund (AIF) møtte kampfeller fra den utenlandske sosialist- og arbeiderbevegelsen. Norge hadde den gangen to idrettsforbund, AIF og Landsforbundet, hvorav Landsforbundet organiserte ca. 85 % av bandylagene.

Den direkte forløperen til en internasjonal bandyorganisasjon var en 4-nasjoners turnering i Moskva i 1954, ett år etter Stalins død. På et oppfølgingsmøte i Helsingfors 4.mai samme år godtok de nordiske landene å innføre vant på sidelinjene etter russisk modell. Kompromisset var at russerne kortet ned de lange køllene til det nordiske nivået. Køller som for øvrig hadde tilnærmet dagens 5-er bøy, (hvis noen trodde det var nytt).
IBF, senere omdøpt FIB grunnet IOC-recognition (2001), ble dannet i Stockholm 12.februar 1955. Fra Norge møtte Jens B. Raanaas, Mode (Bærum), Eigil Sørlie, Snarøen og Kaare Nordby, Njård.
Første president var Gunnar Galin fra Sverige. Første generalsekretær Börje Tegfors fra samme land. Lengssittende president har vært Grigori Granaturov fra Russland som hadde vervet i 15 år.
Lengstsittende generalsekretær er Arne Giving fra Norge som over to perioder hadde stillingen i tilsammen 10 år, men virket i FIB i over 20 år fra 1983-2003.

FIB OG IOC
De fleste vet at bandy var demonstrasjonsidrett under OL i Oslo i 1952. Organisasjonssjefen for vinter-OL, den tidligere bandyspilleren Olaf Ditlev-Simonsen fra Ready, hadde en viktig rolle her. Imidlertid skulle det gå mange år uten bevegelse i den viktige OL-saken.
I nesten tre ti-år etter at FIB ble dannet i 1955 var det kun fire nasjoner som spilte internasjonal bandy, selv om noen land før dannelsen av FIB hadde prøvd seg og falt fra som bl.a Danmark, Sveits, Etland og Latvia.
I 1985 i Norge kom USA med i VM-sammenheng for første gang. Et nytt kontinent viktig for sporten og OL-saken. Under VM i Vikingskipet på Hamar i 1993 deltok åtte nasjoner og den niende nasjonen Kasakhstan stod på vent.
Det første EM for damer (rink) ble arrangert i Oslo i 1987. Finland, Norge, Sverige og Holland deltok. Russerne kom først med i 1991 under EM i Tomsk i Asia (!?). Det ble arrangert VM i rink for både herrer og damer fra 1994 i Nijmegen og VM bandy (11-er) for damer så dagens lys i Lappeenranta fra 2004.

Til nå har 19 nasjoner deltatt i herre-VM og 9 nasjoner på damesiden. IOC godtar rinkbandy som en del av bandyen. Relatert til antall medlemsnasjoner i FIB, antall bandyutøvere av begge kjønn, geografisk utbredelse, antall internasjonale mesterskap, reelle medalje-nasjoner og nivå, regelverk, valgperioder, dopingreglement m.m, bør FIB være svært nære fullt opptak i IOC som vinterolympisk idrett.
FIB ble preliminary recognized av IOC i 2001 under president Juan Antonio Samaranch. Fully recognized i 2004 under president Jacques Rogge.

Noen tankekors! Dersom internasjonal bandy ("Russian hockey") hadde vært organisert som en del av den internasjonale ishockeyen ("Canadien hockey"), hadde bandyen for lengst vært OL-gren. Dame-ishockey er inne.
Den internasjonale bandyen kan idag på de fleste områder IOC krever for medlemsskap svært godt sammenlignes med den internasjonale langrennssporten.

KHABAROVSK: 34 ÅR SIDEN VM
VM byen Khabarovsk arrangerte sist bandy-VM i 1981. Dette året skulle bli et vendepunkt for den internasjonale bandyen.

Sovjetunionen (CCCP/USSR) hadde til da vunnet samtlige VM siden det første i 1957 i Finland. Et VM Norge boikottet grunnet invasjonen i Ungarn. Sovjet spilte uavgjort 2-2 mot Sverige, men vant enkeltserien med 3 poeng foran Finland (2p) som hadde slått Sverige 4-3.
Neste VM ble arrangert i Norge i 1961. VM ble utvidet til dobbel serie. Sovjet vant igjen, men foran Sverige. Et lag Norge, som ble sist, tapte 1-2 og 1-9 for.
I 1963 ble VM arrangert i Sverige. Det Internasjonale Bandyforbundet (IBF) hadde bestemt at VM skulle arrangeres annet hvert år. Igjen var CCCP suverene og utklasset de andre nasjonene. Norge fikk ett poeng etter 2-2 mot Finland.
I 1965 ble VM for første gang arrangert i Sovjet. Norge tok overraskende sølv etter den "russiske bjørnen". Se tidligere omtale: Arkiv februar 2015
VM 1967: Arrangert i Finland. Sovjet vant foran Finland og Sverige. Alle tre endte på 4 poeng. Norge sist med 0p.
VM 1969: Arrangert i Sverige. Norge boikottet grunnet invasjonen i Tjekkoslovakia. Sovjet vant alle kampene.
Sovjet vinner VM i 1971, 1973, 1975 og 1977,- det siste et VM i Norge, hvor Norge slår Sverige 3-1 på Stabekkbanen og senere beseirer Finland 4-2 på Nadderud. Norge allikvel sist bak Finland.
VM 1979: Arrangert i Sverige. Sovjet vinner 11. VM på rad, men svenskene har et storlag i emning.
VM 1981 - Khabarovsk: Bandylegenden og legen Håkan Sundin har blitt forbundskaptein. På topplan er bandy blitt helårsidrett i Sverige. Sverige har gjort det godt i U23-sammenheng. Landslaget testes jevnlig fysisk og fremstår av alle lagidretter i Sverige som "Best trent på 80-tallet". Dessuten har "Medvetne spelare" blitt et mantra.
Liberoen Shakalin, midtfeltmotoren Plavunov, spissen Pershin fra Khabarovsk, Anufrienko og superraske Lomanov (sr.) i fri rolle er nøkkelspillere hos Sovjet. Derimot Sverige har fått opp profiler som målvaktene Thomas Fransson og Jørgen Johansson, liberoen Stefan Karlsson, backen Mats Carlsson, halfen Håkan Karlsson, midtfeltere som Søren Bostrøm, Bengt "Pinnen" Ramström og Christer Kjellqvist, spissene Mikael Arvidsson, Per "Pelle" Togner og Ola Johansson.
Forbundskaptein Håkan Sundin har innført totalbandyen:
"Ut ifra en god defensiv skaper man en god offensiv".
Backene som tidligere kun var stoppere har også blitt oppspillere. I særdeleshet Mats Carlsson fra storlaget Boltic som noen måneder senere skulle være med å vinne Europacupen for Karlstadlaget.
VM går som dobbel serie. Sverige slår Sovjet 6-1 i åpningskampen foran minst 30.000 tilskuere. Sverige vinner alle kampene unntatt den siste mot CCCP, hvor "søta bror" taper 1-3. Både Sverige og Sovjet ender på 10 poeng, men det smerter publikum at svenskene vinner sitt første VM-gull i bandy på bedre innbyrdes oppgjør.
Den sovjetiske storspilleren i fotball, Vladimir Trofimov, har som landslagstrener i bandy sørget for 11 VM-gull på rad i nasjonalidretten "russian hockey".
Han forlater ifølge "sannhetsvitnene" VM-arenaen i Khabarovsk slukøret etter 3-1 seieren og sannhetens øyeblikk, hvor seieren over de blå-gule er blitt til tap.
Idrettslegenden Trofimov kom aldri tilbake.....

STEMNINGSRAPPORT FRA HERREFINALEN
Se video på You Tube laget av Rune Jørgensen, Frigg Oslo FK:youtube
Se video fra hele kampen filmet av Stabæk IF her: Bandyfinalen 2015
Alt om NM-finalene, statistikk, m.m. finner du her: NM-finalene 2015
Du kan også klikke deg rett inn på logoen i høyre kolonne.
SEKSJONSSTYREMØTENE

Styremøter sesongen 2014/15: 1.september, 20.oktober, 24.november, 12.januar, 23.februar, 27.april, 11.mai og 8.juni.
Årsmøtet i Bandyseksjonen avholdes på Ullevaal Stadion torsdag 11. juni 2015.
Det tas forbehold om endringer på møtedatoer.

Bandyseksjonens styre og forbundets administrasjon mottar gjerne henvendelser om saker. Bruk e-post til: toraudun.sorensen@nif.idrett.no