Adresse:

kr.2500,-

´Clematis´

kr.2000,-

Adresser Generalterminplan Seriene Klubbservice Utdanning Års- og Styremøter Statistikk Linker Arkiv Utvikling Anlegg

Hovedsponsorer

utstyrssiden

ELITE RUNDE 5 - SØNDAG 23.NOVEMBER
Mjøndalen - Stabæk, Vassenga, Mjøndalen kl. 1600
Ready - Solberg, Gressbanen, Oslo kl. 1800
Sarpsborg -Høvik, Sarpsborg kl. 1300

Fredag 21.november - runde 5
Ullevål - Drammen Bandy, Bergbanen, Oslo, 8-0
ELITE RUNDE 4 - ONSDAG 19.NOVEMBER
Solberg - Ullevål, Vassenga, Mjøndalen, 7-4
Viktig Solberg-seier: dt.no

Stabæk - Ready, Stabekkbanen, Bærum, 5-5
Høvik - Drammen Bandy, Marienlyst, Drammen, 4-5
Sarpsborg - Mjøndalen, Sarpsborg, utsatt
ARKIV - ELITERUNDENE
Du finner resultatene fra eliteserien ved å gå inn på "speaker": speaker.no
Du kan klikke deg inn på "speaker" i høyre kolonne på denne siden.
Du kan klikke deg inn på fanen "Seriene" øverst på denne siden, hvor du også finner resultater og tabeller fra øvrige serier.
Du finner også resultatene fra eliteserien, med linker til noen aviser, på arkiv-sidene: Arkiv november

ÆRLIG TALT,- PÅ TIDE MED VOLDSLØKKA
Voldsløkka var i flere generasjoner regnet som bandysportens senter i Oslo.
To naturisbaner og en ishockeyrink utendørs og et yrende liv fra morgen til kveld.
- Alle på Bjølsen/Sagene spilte bandy, fortalte tidligere Idrettspresident Arne Myhrvoll som selv vokste opp i området.
Mange husker fortsatt de legendariske ildsjelene i Sagene IF; Odd Johansen og Per Walle som styrte den gamle AIF-klubben med den flotte, røde stjerna på brystet gjennom drøyt 50 år. Sistnevnte personlighet en Gullmerkemann i forbundet som fortsatt lever i "veggene" på Ullevål Stadion.
Sagene ble Norgesmestere i bandy både i 1958 og i 1966 og fikk etterhvert mange spillere på A-landslaget. Vi skal heller ikke glemme damene og seriemesterskapet i 2002 og NM-gullet i 2004.
Sagene IF arrangerte den første stor-cupen for barn i Norge,-
"Voldsløkka cup"gjennom drøyt 10 år på 80/90-tallet. En årlig begivenhet i norsk bandy som fikk status som "Bandysportenens Holmenkolldag" og en modell for andre cuper som dukket opp etterhvert.
Så kollapset lysanlegget og kommunen somlet i nesten tre år før nytt lys var på plass. Rene oppskriften på hvordan man kan ødelegge bandy- og skøyteaktivitetene i en klubb.
Sagene bandy har allikevel overlevd, milde vintre til tross. Bandyskolen lever i beste velgående på "frimerket" av en kunstisbane og vi observerer stadig stolte 7-er lag med "Juventusdrakt" og rød stjerne på brystet i ulike cuper.
Ildsjelene i bandy er fortsatt der, men nå heter de Helge Lundvold, Henning Strøm, Eigil Spongsveen og Axel Grelland.
Sagene IF er den eneste medlemsklubben i NBF som har alle våre tre idretter på programmet. Innebandyen benytter to baner i den gamle trikkestallen og har markert seg i sporten. Landhockeyen spiller på det slitte kunstgressdekket på Voldsløkka. Klubben har bak seg Norgesmesterskap herrer og gutte-NM for 99-klassen i 2013.
Kombinasjonsanlegget landhockey/kunstisbane blir bygget på den tidligere matchbanen for fotball, vis a vis den gamle Margarinfabrikken (i dag barnehage).
Oslo-budsjettet 2015 vedtas 10./11.desember. La oss håpe det blir Julaften og nyttårsaften på en gang for Sagene IF og bandy- og hockeysporten i Oslo.

Les Voldsløkkas tur nå: dagsavisen.no

Tidligere skrevet om Sagene IF: Arkiv november 2011

POLITISK FLERTALL FOR KUNSTIS I DRAMMEN
Det ser nå ut til å være politisk flertall i Drammen kommune for ny kunstisbane på Konnerud. Konnerud-porsjektet er kommet inn i budsjett-forslaget med 7 millioner i 2015 og 7 millioner i 2016. På Øren (Drammens Ballklubb) er det lagt inn midler til isflate i forbindelse med bygging av flerbrukshall. Budsjettet skal opp til votering i bystyret 25.november.
Les om budsjettforslaget her: dt.no
Les også her: dagsavisen.no
Klubbene jubler: dt.no

BUDSJETTKAMP OM KUNSTIS I DRAMMEN
Arbeiderpartiet i Drammen vil ha fortgang i bygging av kunstisbaner i byen. Nå vil de ha endret neste års budsjett. Høyres gruppeleder har også uttalt seg positivt til kunstissaken.
I Drammen er det bare en kunstisbane. Den ligger på Marienlyst og er overbefolket mesteparten av vintersesongen. Det er utarbeidet gode planer for kunstis både på Konnerud og Øren, men sentrale politikere ønsker ikke å vente til 2019.
Les fra NRK-Buskerud her: nrk.no

Drammen henger katastrofalt etter:
Dekningsgraden for kunstis i Drammen, basert på offisielle tall fra idrettstellingen per 31.12.13, er 749 medlemsskap for Marienlyst kunstisbane (N. Sande IL-bandy inkludert). Foreløpig den eneste kunstisbanen i byen.
Dekningsgraden for kunstis i Nedre Eiker, basert på samme idrettstelling, er 712 medlemsskap for Vassenga kunstisbane. Foreløpig den eneste kunstisbanen i kommunen.
Øvrige bandykommuner og dekningsgrad:
Bærum (456), Sarpsborg (360), Oslo (213).
Fotballen i disse fem kommunene har en dekningsgrad på 155 medlemsskap/bane og snittet for 15 vinterolympiske idretter i Norge er 85 medlemsskap/anlegg.

Nedre Eikers 8 største idretter (beregnet medlemsskap/snitt Norges befolkn.) - Bandy nr. 2 og eksakt tall:
Fotballforbundet (1696), Bandyforbundet (719), Skiforbundet-langrenn (662), Håndballforbundet (518), Golfforbundet (515), Gymnastikk- og turnf. (396),
Fri-idrettsf. (373) og Svømmeforb. (268).
Alle fra Nedre Eiker vet at antall kunstgressbaner for fotball har en god dekning i kommunen. Bandyen er litt under halvparten i medlemsskap og har blitt tilgodesett med en kunstisbane på Vassenga som ble bygget i 1990. Sett opp mot standard kostnader for en kunstgressbane og tilsvarende for en kunstisbane har det allikevel over tid foregått en kraftig skjevfordeling av skattebetalernes penger. Nå er det Solberg SK og bandyens tur!
Tallene sier for øvrig at bandy er den største "vinterolympiske" idretten i Nedre Eiker kommune!
TAKOVERBYGNING I KRISTIANSUND?
Pilotprosjektet på Lerøy kunstisbane i Kristiansund kan bli et eksempel til etterfølgelse.
Les mer og se video her:Tidens Krav
Les også her: origo.no

Elitekampen Stabæk-Mjøndalen i Kristiansund 28.11.09: Arkiv November 2009

SAKSØKER KOMMUNEN - VALLE HOVIN

Bandyfolket, skøytefolket og publikum er alle berørt av at maskineriet på Valle Hovin ikke fungerer. Aktiv Skøyteklubb (tidl. Arbeidernes Skøyteklubb) vil saksøke kommunen for tapte inntekter.
Norges første kunstisbane for hurtigløp og bandy stod ferdig i 1967 etter at legendariske Rolf Hofmo, tidligere leder av Arbeidernes Idrettsforbund og daværende leder av Statens Ungdoms- og Idrettskontor, ønsket kunstisbanen lagt til østkanten fremfor på Frogner Stadion. Mektige Rolf Hofmo fikk det som han ville, men prisen ble tre ganger høyere enn stipulert. Dette skyltes at Valle Hovin ble bygget på leirgrunn og under hele banen måtte det peles, enkelte steder ned til 150 meter.
Valle Hovin kunstisbane var i mange år var den "sikre skanse" av alle utendørs kunstisbaner i Norge. Et sterkt kjølemaskineri som ble skiftet ut for drøyt 10 år siden og fryserør lagt i toppdekke av betong var hovedgrunn. Den senere oppførte vindskjermen dempet til en viss grad luftdraget fra Groruddalen.
Vi opplevde at isen holdt selv opp mot 15 varmegrader og sol i mars måned.
Imidlertid,- skøyte- og bandyfolket, samt det store antallet publikummere trenger en skøyte- og bandyhall i vinterbyen Oslo.
Les om saksøkingen her: ostlandssendingen

VIDEO FRA VM IRKUTSK 2014
Her får du litt "feeling" på hva VM i bandy i Russland dreier seg om: youtube.com

Alt om VM herrer i Irkutsk finner du på hjemmesiden til FIB: worldbandy.com
Du kan også klikke deg inn på logoen i høyre kolonne.
SEKSJONSSTYREMØTENE

Du finner stoff fra styremøtene ved å klikke deg inn øverst på denne siden under:
Års- og styremøter

Styremøter sesongen 2014/15: 1.september, 20.oktober, 24.november, 12.januar, 23.februar, 23.mars, 27.april og 11.mai.
Årsmøtet i Bandyseksjonen avholdes på Ullevaal Stadion torsdag 11. juni 2015.
Det tas forbehold om endringer på møtedatoer.

Bandyseksjonens styre og forbundets administrasjon mottar gjerne henvendelser om saker. Bruk e-post til: toraudun.sorensen@nif.idrett.no