Adresse:

kr.2500,-

´Clematis´

kr.2000,-

Adresser Generalterminplan Seriene Klubbservice Utdanning Års- og Styremøter Statistikk Linker Arkiv Utvikling Anlegg

Hovedsponsorer

utstyrssiden

CHRISTER LYSTAD TRUKKET SEG SOM FORBUNDSKAPTEIN
Christer Lystad har nylig trukket seg som forbundskaptein for A-landslaget bandy. Bakgrunnen er at han har vært gjennom en operasjon og ønsker å prioritere familie og jobb i tiden som kommer.
Bandyseksjonen har vært meget fornøyd med Christer i den korte tiden han har vært forbundskaptein og selvfølgelig i alle årene som en topp internasjonal spiller. Derfor ønsker vi å knytte til oss Christer igjen i en eller annen rolle når tiden er inne og han selv føler for det.
Mer om Christer her: sa.no
Mer om Christer her: møre si nettutgave

DANMARK SØKER SPILLERE
Det Internasjonale Bandyforbundet (FIB) bekrefter at Danmark ønsker å delta i B/C-VM i Chabarovsk i januar 2015. Foruten dansker som har spilt ishockey, finnes bandyspillere i svensk seriespill med dansk statsborgerskap og pass, men hva med Norge?
Kjenner du noen som har ambisjoner om å konkurrere seg inn på det danske landslaget til VM?
I så fall ta kontakt med forbundskontoret,- så skal informasjonen formidles videre til Ole Gyldenløve som har tatt initiativet til å danne det danske bandyforbundet.

LITT OM DAMEBANDY, EM OG DANMARK
Visste du at Dansk Bandy Union ble dannet allerede i 1909, men forsvant på 30-tallet?
Visste du at Norge spilte damelandskamp i rinkbandy mot Sverige i København i januar 1985? PR-besøket resulterte bl.a i 3 minutters innslag på dansk sportsrevy.
Visste du at Norge spilte damelandskamp mot Danmark i rinkbandy i Rungstedhallen utenfor København i rom-Julen 1986?
Tanken var at Danmark skulle delta i EM i Oslo 27.-29.mars 1987. Danmark stilte allikevel ikke, men EM ble spilt i Lørenhallen mellom Finland, Sverige, Nederland og Norge. Attache for Nederland var NBFs styremedlem Peter N. Myhre som senere ble ordfører i Oslo.
Russland kom først med i internasjonal sammenheng på damesiden under EM i Örebro i 1989.
Neste Europamesterskap for damer i rinkbandy ble arrangert i Tomsk i den asiatiske delen av Sovjet i november 1991,- rett før oppløsningen av Sovjetunionen.
Under det første VM i rinkbandy i Nijmegen i 1994 deltok også Kazakhstan på damesiden etter først å ha spilt landskamper mot Norge i Oslo. Neste VM ble arrangert i Östersund i Sverige. Siste rink-VM for damer ble spilt i den flotte Triavium skøytehall i Nijmegen, Holland i 1998. Norge ble sist etter tap for Kazakhstan på straffer.
Både i i 1994 og i 1998 ble det i Nijmegen samtidig arrangert VM i rinkbandy for herrer, kanskje verdens hurtigste lagidrett?
DANMARK OG BANDY
Ole Gyldenløve, 29 år, har bildat det danska bandyförbundet och har siktet inställt på att delta i B-VM i Chabarovsk i januari 2015.
Les mer her: SvenskaBandyForbundet
FORBUNDET MINNER OM ANSIKTSBESKYTTELSE
Bandyseksjonen fikk på årsmøtet den 14.juni 2014 fullmakt til å tilpasse det norske regelverket for ansiktsbeskyttelse til FIBs justerte regelverk. Dette betyr at følgende er gjeldene fra sesongen 2014/15:
Hel, godkjent ansiktsmaske/gitter skal benyttes av samtlige barne- og ungdomsspillere til og med junioralderen 20 år (f.1995 el. senere), + målvakter alle aldre.
For eldre utespillere er det tillatt å benytte hel, godkjent ansiktsmaske/gitter.
Spillere født 1991-1994 kan alternativt benytte godkjent halvgitter/halvvisir kombinert med CE-godkjent tannbeskytter (innlegg av boksetypen).
NB! Gammel type munnbeskytter/"hakebeskytter" er ikke lengre godkjent som tannbeskytter.
Spillere født 1990 og tidligere kan velge å spille uten helgitter/halvgitter/halvvisir, men må ha CE-godkjent tannbeskytter (innlegg av boksetypen).
NB! Gammel type munnbeskytter/"hakebeskytter" er ikke godkjent som tannbeskytter, men ikke ulovlig å benytte som tilleggsbeskyttelse til CE-godkjent tannbeskytter.

Spillertrøye og strømper
Forbundet minner også om at strømper skal ha samme farge som på spillertrøyen.
HØSTENS DOMMERKURS
Se under: "Utdanning"
24 PÅ KLUBBDOMMERKURS I HØVIK
Onsdag 15.oktober ble det gjennomført klubbdommerkurs (trinn 1) hos Høvik IF-bandy. Målgruppen var ungdommer født 1998, 1999 og 2000. Foruten to voksne ledere, deltok 22 ungdommer på kurset som ble holdt av forbundsdommer Lars Stian Nygaard fra NBFs dommerkomite etter initiativ fra Jørn Follesø i Høvik.
VIDEO FRA VM IRKUTSK 2014
Her får du litt "feeling" på hva VM i bandy i Russland dreier seg om: youtube.com

Alt om VM herrer i Irkutsk finner du på hjemmesiden til FIB: worldbandy.com
Du kan også klikke deg inn på logoen i høyre kolonne.
RESULTATER, STATISTIKK OG BILDER FRA VM U19
Resultater, tabell, onlinerapporteringen, statistikk, bilder, organisasjon m.m. fra VM U19 i Oslo finner du her: VM U19 bandy
Du kan også klikke deg inn på logoen i høyre kolonne.

RESULTATER, STATISTIKK OG BILDER FRA NM/ET U17
Resultater, tabell, onlinerapporteringen, statistikk, bilder, organisasjon m.m. fra NM/ET U17 i Drammen finner du her: NM/ET U17 bandy
Du kan også klikke deg inn på logoen over på denne siden.

SEKSJONSSTYREMØTENE

Du finner stoff fra styremøtene ved å klikke deg inn øverst på denne siden under:
Års- og styremøter

Styremøter sesongen 2014/15: 1.september, 20.oktober, 24.november, 12.januar, 23.februar, 23.mars, 27.april og 11.mai.
Årsmøtet i Bandyseksjonen avholdes på Ullevaal Stadion torsdag 11. juni 2015.
Det tas forbehold om endringer på møtedatoer.

Bandyseksjonens styre og forbundets administrasjon mottar gjerne henvendelser om saker. Bruk e-post til: toraudun.sorensen@nif.idrett.no