Adresse:

kr.2500,-

´Clematis´

kr.2000,-

Adresser Generalterminplan Seriene Klubbservice Utdanning Års- og Styremøter Statistikk Linker Arkiv Utvikling Anlegg

Hovedsponsorer

utstyrssiden

BANDYSEKSJONENS ÅRSMØTE - 11. JUNI 2015
Bandyseksjonens årsmøte avholdes på Ullevål stadion torsdag 11.juni.

Innkallingen finner du her: Innkalling til seksjonsårsmøte i bandy

Frist forslag som ønskes behandlet er 30.april 2015.

KHABAROVSK: 34 ÅR SIDEN VM
VM byen Khabarovsk arrangerte sist bandy-VM i 1981. Dette året skulle bli et vendepunkt for den internasjonale bandyen.

Sovjetunionen (CCCP/USSR) hadde til da vunnet samtlige VM siden det første i 1957 i Finland. Et VM Norge boikottet grunnet invasjonen i Ungarn. Sovjet spilte uavgjort 2-2 mot Sverige, men vant enkeltserien med 3 poeng foran Finland (2p) som hadde slått Sverige 4-3.
Neste VM ble arrangert i Norge i 1961. VM ble utvidet til dobbel serie. Sovjet vant igjen, men foran Sverige. Et lag Norge, som ble sist, tapte 1-2 og 1-9 for.
I 1963 ble VM arrangert i Sverige. Det Internasjonale Bandyforbundet (IBF) hadde bestemt at VM skulle arrangeres annet hvert år. Igjen var CCCP suverene og utklasset de andre nasjonene. Norge fikk ett poeng etter 2-2 mot Finland.
I 1965 ble VM for første gang arrangert i Sovjet. Norge tok overraskende sølv etter den "russiske bjørnen". Se tidligere omtale: Arkiv februar 2015
VM 1967: Arrangert i Finland. Sovjet vant foran Finland og Sverige. Alle tre endte på 4 poeng. Norge sist med 0p.
VM 1969: Arrangert i Sverige. Norge boikottet grunnet invasjonen i Tjekkoslovakia. Sovjet vant alle kampene.
Sovjet vinner VM i 1971, 1973, 1975 og 1977,- det siste et VM i Norge, hvor Norge slår Sverige 3-1 på Stabekkbanen og senere beseirer Finland 4-2 på Nadderud. Norge allikvel sist bak Finland.
VM 1979: Arrangert i Sverige. Sovjet vinner 11. VM på rad, men svenskene har et storlag i emning.
VM 1981 - Khabarovsk: Bandylegenden og legen Håkan Sundin har blitt forbundskaptein. På topplan er bandy blitt helårsidrett i Sverige. Sverige har gjort det godt i U23-sammenheng. Landslaget testes jevnlig fysisk og fremstår av alle lagidretter i Sverige som "Best trent på 80-tallet". Dessuten har "Medvetne spelare" blitt et mantra.
Liberoen Shakalin, midtfeltmotoren Plavunov, spissen Pershin fra Khabarovsk, Anufrienko og superraske Lomanov (sr.) i fri rolle er nøkkelspillere hos Sovjet. Derimot Sverige har fått opp profiler som målvaktene Thomas Fransson og Jørgen Johansson, liberoen Stefan Karlsson, backen Mats Carlsson, halfen Håkan Karlsson, midtfeltere som Søren Bostrøm, Bengt "Pinnen" Ramström og Christer Kjellqvist, spissene Mikael Arvidsson, Per "Pelle" Togner og Ola Johansson.
Forbundskaptein Håkan Sundin har innført totalbandyen:
"Ut ifra en god defensiv skaper man en god offensiv".
Backene som tidligere kun var stoppere har også blitt oppspillere. I særdeleshet Mats Carlsson fra storlaget Boltic som noen måneder senere skulle være med å vinne Europacupen for Karlstadlaget.
VM går som dobbel serie. Sverige slår Sovjet 6-1 i åpningskampen foran minst 30.000 tilskuere. Sverige vinner alle kampene unntatt den siste mot CCCP, hvor "søta bror" taper 1-3. Både Sverige og Sovjet ender på 10 poeng, men det smerter publikum at svenskene vinner sitt første VM-gull i bandy på bedre innbyrdes oppgjør.
Den sovjetiske storspilleren i fotball, Vladimir Trofimov, har som landslagstrener i bandy sørget for 11 VM-gull på rad i nasjonalidretten "russian hockey".
Han forlater ifølge "sannhetsvitnene" VM-arenaen i Khabarovsk slukøret etter 3-1 seieren og sannhetens øyeblikk, hvor seieren over de blå-gule er blitt til tap.
Idrettslegenden Trofimov kom aldri tilbake.....
KHABAROVSK: A-VM 29. MARS - 4. APRIL
Grunnspillgruppe A: Russland, Sverige, Kasakhstan og Finland
Grunnspillgruppe B: Norge, Hviterussland, USA and Latvia

Norges kamper:
Søndag 29.mars: Hviterussland - Norge
Mandag 30.mars: Norge - USA
Tirsdag 31.mars: Latvia - Norge
Onsdag 1.april: Kvartfinaler
Torsdag 2.april: Semifinaler
Fredag 3.april: Plasseringsmatcher (3.pl., 5. pl., 7.pl.)
Lørdag 4.april: VM-finale

Følg kampene på FIBs hjemmeside: bandyvm2015.ru
Du kan også klikke deg inn på VM-logoen i høyre kolonne.
LATVIA VANT B-VM - KINA FIKK TOPPSCORER
B-VM herrer startet i Khabarovsk søndag 1.februar ni tidssoner fra Oslo. Det deltok 9 nasjoner som representerte tre kontinenter. Kina debuterte i årets VM. Ukraina og Canada stod over denne gangen. Kirgisistan debuterte i 2012 i Almaty, men var kun med dette året. Uansett betyr det at 19 nasjoner har deltatt i VM på herresiden og 9 nasjoner på damesiden. OL-deltakelse bør blinke om noen år!
Du finner resultatene her på FIBs hjemmeside: bandyvm2015.ru
Du kan også klikke deg inn på VM-logoen i høyre kolonne.
AEROFLOT TACKLET KAOSET PÅ GARDERMOEN
Det norske bandylandslaget var i snøkaoset torsdag nær å miste VM i russiske fjerne østen. Da herretroppen etter mye strev kom seg til Gardermoen takket være skinnegående transport fra Drammen, Oslo og Moss, så det fortsatt stygt ut for Norges deltakelse i VM som går av stabelen i påsken i Khabarovsk.
VM byen ligger 50 mil nordøst for stillehavsbyen Vladivostok og 9 tidsoner øst for Oslo. Norge skal etter planen i ilden allerede søndag mot Hviterussland som etter sigende skal ha et betydelig forsterket lag siden forrige VM.
Med forsinkelsen fra Oslo mistet troppen tilknytningsflyet til Khabarovsk. Flyavangene fra Moskva til VM byen var fullbookede med tilreisende til VM. Aeroflot jobbet derfor intenst for å sende flyet tidsnok av gårde fra Gardermoen torsdag for å nå tilknytningsflyet, men forgjeves. Troppen kom av gårde 13 timer forsinket i natt (0200) uten andre utsikter enn en rekke mellomlandinger østover gjennom Russland med risiko for sen ankomst og uten hvile.
Den gode informasjonen og servicen på Gardermoen fra det russiske flyselskapet Aeroflot innga likevel håp. Ved ankomst Moskva grytidlig fredag morgen hadde de løst problemet. Flyselskapet hadde ryddet 25 seter til fredagens avgang mot fjerne østen. Passajerene hadde gitt sine seter til fordel for de norske gjestene. Et vellykket VM i nasjonalidretten bandy er åpenbart viktig i Russland. Aerroflot sjekket idag tidlig umiddelbart bandytroppen inn på et godt hotell ved Sheremeteyevo flyplassen. Kun fire minutter med buss fra ankomst. Måltider og full service inkludert. Spillerne benytter anledningen til å forskyve søvndøgnet til asiatisk tidssone. Bandylandslagetreiser fra Moskva 2150 russisk tid (1850 n.tid) og ankommer etter planen VM byen lørdag kl. 1220 lokal tid. Den planlagte treningen må sannsynligvis utgå. Søndag starter VM i den nybygde innendørshallen Yerofei stadion som rommer 10.000 tilskuere.
Knut Audun Sørensen
Adm./A-landslaget
SNØKAOS PÅ AVREISEN FOR NORGE A
Vinterlandet Norge bestod ikke helt prøven i snøkaoset torsdag. Bussen som skulle hente A-landslagsspillerne langs "melkeruten" Solbergelva, Drammen, Høvik, Oslo,- kom ikke opp Lierbakkene.
Det var den ikke alene om. Flybusser til Gardermoen stod nærmest parkert i snøværet og maxitaxier var ikke mulig å oppdrive. Spillerne og dommerne fikk derfor "ordre" om å komme seg til flyplassen ved bruk av flytoget som ikke lot seg kue av snøfallet. Lederne fikk også en strevsom tur med fellesbaggasjen først på T-banen i Oslo og deretter på flytoget. Flyavgangen til Moskva 1310 nærmet seg raskere enn ønskelig. Imidlertid skal man ikke bekymre seg heter det. Troppen var samlet på Gardermoen kl. 1110 og man hadde to timer til flyavgang med Aeroflot.
Men på toppen av alt var Gardermoen stengt for all flytrafikk. Dette til tross for at tidligere Norgesmester i bandy, Bjørn Sund - Sagene , var byggeansvarlig for flyplassen etter først å ha gjort unna utbyggingen til Lillehammerlekene i 1994. Det hører også med til historien at Aeroflotmaskinen måtte gå ned i Stockholm pga. kaoet på Gardermoen og den venter troppen fortsatt på.
De norske gutta skal videre til Khabarovsk ikveld, men det spørs om det blir en ekstra natt i Moskva. Slikt skjer, men troppen tar situasjonen med stoisk ro!
Fortsettelse følger!

Kl. 1800 torsdag meldes det fra ledelsen at Aeroflot-maskinen har lettet fra Arlanda, men også at crewet må skiftes ut når de ankommer Gardermoen. Dette betyr avreise til den russiske hovedstaden ca. kl. 2300 ikveld. Dette betyr også at man ikke når connection til Khabarovsk og må ta en nytt fly fra Moskva imorgen tidlig og først er fremme i VM-byen ett døgn forsinket. For øvrig ros til de ansatte i Aeroflot på Gardermoen som gjør hva de kan for troppen!
VM BANDY HERRER KHABAROVSK 2015:
UTTAK VM-TROPPEN

Norges Bandyforbund (NBF) har tatt ut følgende tropp til VM herrer som spilles i Khabarovsk, Russland i tiden 29. mars til 4.april 2015:

Målvakter:
Christopher Smerkerud, Ullevål, Kenneth Larsen, Sarpsborg.

Utespillere:
Emil Øby Olsen, Sarpsborg, Christian Randsborg, Stabæk, Petter Renstrøm Moen, Solberg, Marius Austad, Solberg, Fredrik Randsborg, Stabæk, Magnus Høgevold, Stabæk, Nikolai Rustad Jensen, Stabæk, Christian Lauenborg Waaler, Ready, Sondre Bratvold Kristoffersen, Solberg, Sigurd Strømnes, Sarpsborg, Peder Remman, Surte, Sverre Brecheisen, Stabæk, Jonas Tjomsland, Hammarby, Sondre Hammerstad, Ullevål, Aksel Trygstad Lamache, Ready og Fritiof Hagberg, Sandviken.

Hjemmeværende reserver:
Aleksander Nygaard, Stabæk, Petter Nicolaisen, Sarpsborg, Anders Greger Svenn, Ullevål, Nicolai Linnes Pedersen, Ullern, Christer Lystad, Sarpsborg.

Ledere:
Forbundskaptein: Igor Prakht
Manager: Knut Audun Sørensen
Adm. assistent: Gjermund Strømnes
Materialforvalter: Atle Braaten

Dommer: Jørn Ivar Pettersen, Solberg
Dommer: Christian Førde, Haslum
Supervisior (KI): Rune H. Jahnsen, Skiold

STEMNINGSRAPPORT FRA HERREFINALEN
Se video på You Tube laget av Rune Jørgensen, Frigg Oslo FK:youtube
Se video fra hele kampen filmet av Stabæk IF her: Bandyfinalen 2015
Alt om NM-finalene, statistikk, m.m. finner du her: NM-finalene 2015
Du kan også klikke deg rett inn på logoen i høyre kolonne.
KAMPARIT VANT FINSKE FINALEN
Kamparit fra St.Mikkeli slo IFK Helsingfors 6-3 i den finske bandyfinalen på Braheplan i hovedstaden foran 2514 tilskuere lørdag 14.mars. Kamparit ble sist finske mestere i 2012. Mikkeli-spillerne slet i årets liga og endte nr. 7 av 9 lag, men overrasket stort i sluttspillet.
Les mer her: hbl.fi
Bilder fra finske finalen: Fotos Pekka Huovila
Fra finske forbundets hjemmesider: finbandy.fi
Finske tabellen: finbandy.fi
OLA KAMARA - ALLSIDIGHET
Ola Kamara kom fra Frigg, spilte senere for Stabæk og Strømsgodset. Han ble fotball-proff i utlandet og nå til Molde.
Friggeren spilte på et godt barne- og ungdomslag i fotball sammen med Mikkel "Mix" Diskerud og Helge Neumann som fortsatt spiller på A-laget til Frigg.
Både Ola Kamara og "Mix" deltok på bandyskolen på Frogner Stadion og spilte barnebandy i Frigg. Helge Neumann jobber administrativt på den sportslige siden i klubben og er opptatt av å legge til rette for både fotball og bandy.
Lyn-gutten Mats Møller Dæhli spilte også bandy i barneårene, men det var i Ullevål IL.
Drev fotball, bandy, alpint: itromso.no
SEKSJONSSTYREMØTENE

Styremøter sesongen 2014/15: 1.september, 20.oktober, 24.november, 12.januar, 23.februar, 27.april, 11.mai og 8.juni.
Årsmøtet i Bandyseksjonen avholdes på Ullevaal Stadion torsdag 11. juni 2015.
Det tas forbehold om endringer på møtedatoer.

Bandyseksjonens styre og forbundets administrasjon mottar gjerne henvendelser om saker. Bruk e-post til: toraudun.sorensen@nif.idrett.no