Adresse:

kr.2500,-

´Clematis´

kr.2000,-

Adresser Generalterminplan Seriene Klubbservice Utdanning Års- og Styremøter Statistikk Linker Arkiv Utvikling Anlegg

Hovedsponsorer

utstyrssiden

BANDYSEKSJONENS ÅRSMØTE - 9. JUNI 2016
Bandyseksjonens årsmøte avholdes på Ullevål stadion torsdag 9.juni.

Innkallingen finner du her: Innkalling til seksjonsårsmøte i bandy

Frist forslag som ønskes behandlet er torsdag 12.mai 2016.

SMÅPLUKK FØR HELGEN

Det blir helt feil å kalle denne artikkelen for småplukk. Dette fordi mange bandyelskere på denne tiden av året lider av "bandyabstinens" og det er alvorlig nok. Om ikke akkurat en folkelidelse,- så i alle fall vondt nok for de det gjelder.
Symptomene er enkelt å registrere i de mange bandyhjem;- rastløshet, oppfarenhet, småsur, tomt blikk, distré, på og av med TV-en, daglig tre-dobbel sjekk av mobilen, leser ikke - men blar fort i avisen(e), dårlig matlyst, får ikke sove, m.m.
Diagnosen er ikke til å ta feil av. Det finnes heller ingen forskningsmessig godkjent kur eller av legemiddelsentralen godkjente tabletter mot "bandyabstinens".
En mager trøst, men tilstanden kan gå over etter drøyt tre uker. Kan ta fire-fem uker for noen, sier de som har hatt diagnosen rett etter sesongslutt gjentatte år. For å korte ned tiden kan det hjelpe å se årets svenske SM-finale i trippel reprise, tidligere SM-finaler i reprise eller gjøre klart bandy-utstyret til neste sesong. Litt mosjon hjelper også,- f.eks gå eller sykle bort til klubbhuset. Der treffer du garantert noen med samme problemet,- og det hjelper å prate det ut.
Hvis du tror en brå sesongslutt er ille for deg som leder eller trener, skal du tenke på hvor fælt barna kan oppleve det. Stram deg opp!
7 åringen på bildet som snart fyller 8, med foreldrenes tillatelse kalt Andreas fra Konnerud, kan stå som et symbol for den brutale overgangen. I følge faren;- "han gråt når han fikk vite at isen på Marienlyst skulle slås av etter Godset kampen mot Brann, gikk på jerna hele dagen".

Når du kommer litt utpå våren tenk hva vår statsminister Erna Solberg uttalte til Dagens Næringsliv 25. januar 2013 så kan du begynne å glede deg til neste sesong:
“Bandy er vintersportens Venezia; så vakker, historisk interessant og grasiøs.”

FORELØPIG INNMELDT 19 BANDYSKOLER
Ønsker du at din klubb skal stå på listen over gjennomførte bandyskoler 2015/16, send mail til forbundet v/utviklingsjefen.
E-post: toraudun.sorensen@nif.idrett.no

KLUBBER MED BANDYSKOLE FOR BARN 2015/16:
Drammens Ballklubb, Frigg, Haslum, Hauger, Høvik, Konnerud, Mjøndalen, Nordre Sande, Ready, Røa, Sagene, Sarpsborg, Skiold, Snarøya, Solberg, Stabæk, Ullevål, Ullern, Øvrevoll Hosle,

Du finner modell og faglig opplegg for bandyskoler her: nbfutvikling.no
PRESIDENT PUTIN MØTTE RUSSISKE BANDYLANDSLAGET

February 18, 2016, Novo-Ogaryovo, Moscow Region
Vladimir Putin met with Russia’s national bandy team that won gold medals
at the recent Bandy World Championship in Ulyanovsk.
With Russia’s national bandy team player, Honoured Master of Sports,
seven-time world champion Yevgeny Ivanushkin.
This is the fourth time in a row that the Russian national team wins the world championship.
In the final game, the Russian team beat Finland.

President of Russia Vladimir Putin: Good afternoon, friends,
I brought you together to congratulate you on your decisive victory at the world championship.
This sport is known as bandy, or Russian hockey. Naturally, if we pay a lot of attention to ice hockey, how can we not give attention to Russian hockey!

Du kan lese hele saken her: President Vladimir Putin
RUSSISKE TV-SPORTEN OM BANDY OG VINTER-OL
NRK Sportsrevyen viste søndag 3.januar 2016 en reportasje om bandysportens muligheter som fremtidig olympisk vinteridrett.
Under årets VM i bandy i Uljanovsk ble det på bakgrunn av Knut Sørensen sin fakta-analyse "Benchmarking as a Cutterbolt into the Olympic Wall" vist en tilsvarende reportasje på russisk TV.
Du finner det russiske TV-innslaget her: Russian National Broadcaster MATCH
NRK-innslaget 14 min. og 18 sek ut i sendingen her: Sportsrevyen
USA Bandy om OL (2008) her: youtube.com

"Cutterbolt" på FIBs hjemmeside finner du her: worldbandy.com
"Cutterbolt" på russiske bandyforbundets hjemmeside her: rusbandy.ru
"Cutterbolt" på USA Bandy finner du her: usabandy.com
"Cutterbolt" på Finska Bandyforbundets hjemmeside: www.finbandy
"Cutterbolt" på kinesisk finner du her: Chinese translation
"Cutterbolt" på kinesisk finner du her: Chinese short. edit.

For øvrig har Det Internasjonale Bandyforbundet (FIB) på et møte i Stockholm den 19. mars bestemt at "Cutterbolt" også skal oversettes til tysk og fransk.
STOFF OM NM-FINALENE 11.-12. MARS
Du finner stoff, statistikk og fakta vedrørende NM-finalene, sluttspillet og seriemesterskapene 2016 ved å klikke deg inn på NBF-logoen i høyre kolonne.
Du kan også gå inn her: NM-finaler 2016
STEMNINGSBILDER FRA BANDYFINALEN HERRER
Rune Jørgensen i arrangørklubben Frigg har laget en foreløpig collage med stemningsbilder fra NM-finalen herrer på Frogner Stadion i Oslo lørdag 12. mars 2016.
Bandyfinalen herrer 2016: "youtu.be
NORWEGIAN AMERICAN WEEKLY
American women’s bandy team shares their passion for the hockey-like winter sport!
Read more here: na-weekly.com
VM DAMER USA: "BRONSELEDERE"
Landslagskorpset omfattet denne sesongen 15 frivillige ledere. Disse lederne har tatt seg av tilsammen fire landslag som skulle forberedes best mulig gjennom en rekke hjemlige samlinger. I tillegg delta i VM i Uljanovsk (herrer), Archangelsk (U17g), Trollhättan (U19g) og Minneapolis (damer), samt ungdoms-OL (U17g) på Gjøvik. Alle lederne på landslagene er i tillegg også knyttet opp mot klubb- og kretslagsarbeide, eller har nylig vært det. Forbundet lar bildet av "bronselederne" fra VM i USA stå som en stor takk for den store jobben som gjøres frivillig rundt om i bandy-Norge!
TAKK ALLE SAMMEN!

Bildet fra venstre: Atle Braaten (matr.), Arild Aamodt (forb.kapt.), Tine Heien Bjonge (hovedleder), Erik Langmo (lagleder)

VM DAMER MINNEAPOLIS: NORGE TOK BRONSEN
Bandy-Norge er stolte og gratulerer damelandslags spillere og lederne med
VM-bronsen i Minneapolis 2016!
En stor takk også til klubbene som satser på dame- og jentebandyen,- en fremtidig, kanskje vinter-olympisk idrett!

Fra Youtube: Bronsekampen
Andre kamper: Youtube
Norsk VM bronse: Stavanger Aftenblad
VM bronse til bandykvinnene: adressa.no
Sikret VM-bronse: Budstikka

Norges kamper grunnspill (2x30min.):
18.02: Norge-Sverige, 1-4. Norsk mål: Martine Døhlen Holm (corner).
18.02: Norge-Canada, 3-0. Norske mål: Charlotte Marie Selbekk, Helle Berntsen-Lillejord,
Beate Bjølgerud Nygaard.
19.02: Norge-USA, 1-1. Norsk mål: Nina Marie Dybwad. (Strf.konk for innbyrdes: Scoring Lene Aamodt på avgjørende straffe og Mathilde Hveding Langmo holdt buret rent).
19.02: Norge-Russland, 0-3.
20.02: Norge-Kina, 7-0. Norske mål: Charlotte Marie Selbekk 3, Lene Aamodt 1, Martine Døhlen Holm 1, Nina Marie Dybwad 1, Julie Storvik 1.
20.02: Norge-Finland, 6-1. Norske mål: Lene Aamodt 2, Nina Marie Dybwad 1, Charlotte Marie Selbekk 1, Martine Døhlen Holm 1, Helle Berntsen-Lillejord 1.

VM-sluttspill (2x30min.):
21.02: Semifinale Norge-Russland, 0-5
21.02: Semifinale Canada-Sverige: 0-7
21.02: 5. plass: USA-Finland, 5-1
21.02: Bronsekamp: Norge-Canada, 3-2. Norske mål: Charlotte Marie Selbekk 2, Martine Døhlen Holm 1. Charlotte Marie Selbekk avgjorde på straffe og "sudden death" i 2. ekstraomg.
21.02: VM-finale: Sverige-Russland, 1-0.

Norge på assist-toppen: Ingrid Heien Bjonge, opprinnelig fra Høvik, men nå spiller for svenske Hammarby, besørget flest målgivende pasninger i dette VM. Med fem assist slo hun både russiske Galina Mikhailova og russiske Diana Lipanova som begge hadde fire målgivende pasninger.

Medaljestatistikk:
Sverige: 7 gull og 1 sølv
Russland: 1 gull og 7 sølv
Norge: 4 bronse (Minneapolis 06, Budapest 07, Drammen 10 og Minneapolis 16)
Finland: 4 bronse
USA, Canada og Kina ingen medaljer

VM USA 2006:
VM damer 2006 ble også spilt på John Rose Oval (kunstis) i Roseville ca. 20 minutter med bil fra sentrum av Minneapolis. Tre damer fra årets bronselag var også med den gangen;
Beate Bjølgerud (29) fra Stabæk var kaptein, unge Helle Lillejord (17) fra Nordre Sande og årets kaptein Lene Skrettingland (18) fra Skeid.
SEKSJONSSTYREMØTENE
Styremøter sesongen 2015/16: 31.august, 12.oktober, 23.november, 11.januar, 29.februar, 18.april, 9.mai.
Årsmøtet i Bandyseksjonen avholdes på Ullevaal Stadion torsdag 9. juni 2016.
Det tas forbehold om endringer på møtedatoer.

Bandyseksjonens styre og forbundets administrasjon mottar gjerne henvendelser om saker.
Bruk e-post til: toraudun.sorensen@nif.idrett.no